Spanje - Oostkust 2015
© campersiteabkoomans.nl 2002-2016
We gaan de zon weer opzoeken, alhoewel dan hoeven we niet ver te gaan ....het is een zonovergoten dag.
We rijden via Antwerpen, Brussel, Sedan en Reims richting Auxxerre. We overnachten in een klein dorpje, genaamd Montigny la Resle, op een camperplaats gelegen bij een kerkhof. Na aankomst ff stukje door omgeving gefietst en s'avonds op tijd naar bed...lekker pitten.
Onze eerste nacht is heerlijk rustig verlopen, na het ontbijt rijden we via de N-wegen richting Auxere, door allerlei wegafsluitingen zijn we gaan dwalen en maken we toch wel een omweg. Maar uiteindelijk rijden we tolvrij naar Clerac, net even voor Bordeaux, een klein dorpje met een prachtige camperplaats met alle voorzieningen en dat nog gratis ook. We fietsen nog een stukje en eten lekker macaroni....mmmm lekker.
Prima geslapen....geen geluidje gehoord. Na het ontbijt vertrekken we richting de Pyreneeën, het is prachtig weer dat beloofd een mooie rit door de bergen en dat is het ook geworden, de herfstkleuren. De zee is altijd mooi maar de bergen doen er niet voor onder. We rijden door tot Huesca en zoeken daar een plekje op de camperplaats, die overigens niks voorstelt, gewoon een mixparking, maar goed we hebben er uiteindelijk met twee andere campers overnacht.
Redelijk rustige nacht geweest, we worden alleen een beetje vroeg gewekt door een overijverige medewerker van de plansoenendienst....die zich s'morgens om half zeven al aan het uitleven is met zijn bladblazer.
Maar goed...we ontdekken dat er één of andere riem onder de motor bungelt....ziet er niet goed uit. Gelukkig had ik gistermiddag bij het binnenrijden van Huesca gezien dat er een paar honderd meter terug een Iveco dealer zat, dus wij er naartoe en werden zeer vriendelijk te woord gestaan, de chef-monteur keek direct en zag al snel wat het probleem was. We moesten even wachten tot zijn collega was gearriveerd en die verving de gebroken snaren. Uiteindelijk met een paar uur vertraging de reis voortgezet en rijden door het mooie binnenland richting El Campello, we hebben prima weer en komen aan het einde van de middag in El Campello aan..
El Campello We zijn uiteindelijk een week in en om El Campello blijven hangen, we vinden het daar wel OK...niet te massaal...je kan er lekker fietsen naar b.v. Alicante, prachtige route langs de kust en lekker zee gezwommen.
Het weer is prima, behalve de nacht van zondag op maandag, toen was het super slecht, het regende als een malle, en stormde ook flink. We stonden met de "kop" van de camper in de wind dus uiteindelijk geen last van de wind gehad. De voldende morgen zagen we wel een flink aantal palmbomen op de boulevard die omgewaaid waren, en als later dat er in de omgeving een aantal kleine tornado's gezien waren.....pffff....goed afgelopen dus.
Na een weekje gaan we weer verderop, ons volgende stop hebben we in Aquilas gepland, daar zijn 2 camperplaatsen aan het strand. Wij kiezen voor de camperplaats tussen Aquilas en Calabardina, je staat hier direkt aan het strand en op een paar kilometer van de Aguilas en Calabardina, altijd handig voor de boodschappen. We hebben ook deze dagen weer super mooi weer gehad, het hebben ons hier ook weer prima vermaakt. We staan hier met gemiddeld zo'n 15 campers. Op de laatste dag kwam er zowaar een bakker langs....de andere dagen niet gezien. Vanaf ons plekje hebben we prachtig uitzicht langs de rotsachtige kust
We vertrekken van ons mooie stekkie, we gaan richting Vera om op camperplaats Acindalo (Cuevas del Almanzora) te overnachten. Hier kunnen we de nodige verzorging weer gebruiken zodat we er weer een paar dagen tegenaan kunnen. Het is een mooie camperplaats die tegen een heuvel is aangebouwd. Er wordt volop gewerkt om er nog meer plaatsen te aan te leggen, volgens de dame van de receptie wil de eigenaar er 500 plaatsen aanleggen. Op zich ligt de camperplaats wat afgelegen tussen de heuvels, maar het is er prima verzorgd, er zijn tennisbanen en een zwembad...wat dat betreft prima vertoeven.
We zijn ook nog even bij de andere camperplaats (Oasis al Mar) wezen kijken....van een Duitse eigenaar, zag er ook goed uit, ligt op twee kilometer van het strand.
Je ben in deze hoek van Spanje wel in de "moestuin" van Spanje je ziet enorme velden waar groente en fruit wordt geteeld.
Na een prima verblijf op de camperplaats in Vera gaan we weer verder en rijden naar de camperplaats in Fabriguile. De camperplaats ligt vlakbij Cabo de Gata....en je staat er pal aan het strand. Er is verder niet veel te doen of te beleven en in Cabo de Gata zijn een paar kleine buurtsupers...en dat is alles, maar je kan heerlijk een paar dagen aan het strand vermaken en dat hebben wij ook gedaan.
We gaan niet verder naar het zuiden, en besluiten om nog even terug te gaan naar Aguilas, dit vinden we een heel leuk plekje, ondanks dat er geen voorzieningen en je in de "wildernis" staat. Aguilas is een klein gezellig stadje met leuke terrasje en aardig wat winkeltjes en een mooi strand, kortom zeer de moeite waard. We blijven twee nachten.
We hebben van twee Nederlanders goeie tips gehad, één betreft een mooie rotsformatie in het plaatsje Bolnuevo. We maken hier een stop om te lunchen en een aantal plaatjes te schieten. Hierna rijden we door naar de volgende tip...de kust bij La Azohia. Hier overnachten we en genieten we van het nog steeds prachtige weer. Je kunt hier mooi fietsen langs de baai.
De tijd gaat snel...we rijden alweer een stukje noordwaarst en maken een tussenstop bij zoutwinningsgebieden waar je mooi kan fietsen door de duinen. Uiteindelijk in Torre de la Horadada, we staan hier vlakbij het politiebureau, op een mooi plekje, doordat we wat hoger gelegen staan hebben we prachig uitzicht over de zee....dat verveeld nooit.
Na een zeer stille en rustige nacht, vertrekken weer, we rijden weer naar El Campello, om hier nog twee dagen te verblijven voor we de terugreis inzetten. Ook deze dagen is het weer prachtig weer, het is ongelofelijk hoe mooi weer we hebben gehad....en dan te bedenken dat het thuis stormt met flnke schade en flik regent.
Time fly's when you have fun...Het is weer voorbij, we gaan weer naar huis. De route is op de heenweg goed bevallen dis rijden weer via Zaragoza en overnachten in Sabinanigo. De reis verloopt voorspoedig met prima weer, dus komen we halverwege de middag aan op de camperplaats, die alle voorzieningen heeft en heel rustig is. Het dorpje is niet heel groot maar er zijn wel aantal winkeletjes en restaurantjes en natuurlijk bakkers. We fietsen nog een rondje en dat was het dan voor deze dag...morgen Frankrijk in...ben benieuwd hoe de grenscontrole is, na de aanslagen in Parijs.
Je kon vannacht goed merken dat we wat hoger in de bergen hebben geslapen, het was behoorlijk fris toen we wakker werden. Na het ontbijt rijden we richting Spaans/Franse grens, onze paspoorten worden door zwaar bewapende agenten gecontroleerd, we mogen Frankrijk in. Gedurende de rit wordt het meer steeds bewolkt en op het moment dat we aankomen op de camperplaats regent het flink en is het behoorlijk fris....we missen nu het Spaanse zonnetje al !!!
Op naar Holland......
We treffen het, het wordt vandaag niet warmer dan 7 graden....dus das ff wennen. Het is gedurende de rit naar Sezanne wisselvallig, maar het verloopt voorspoedig. Sezanne is een leuk klein stadje met een knus historisch centrum, de camperplaats is direct in het centrum, maar is prima alle voorzieningen zijn er, incl. stroom en dan nog gratis ook. Het regent en waait vanavond ook weer flink en is daarbij ook maar 3 graden....brrr.