Spanje - Costa Blanca
© campersiteabkoomans.nl 2002-2016
Vanmorgen na het ontbijt vertrokken richting Frankrijk, we gaan eerst naar Muzeray, dit is een klein dorpje ten noorden van Metz. In dit dorpje hebben ze rond de kerst bij bijna elk huis een kerststalletje in de tuin of schuur staan. Deze stalletjes zijn verlicht wat vooral s'avonds een leuk effect geeft, en dan de kerstmuziek die je in het dorpje hoort geeft een echte kerstsfeer. Daarnaast heb je in het dorpje ook nog een museum met allerlei kerststallen. Om te overnachten rijden we in eerste instantie door naar Briey maar daar konden we geen geschikte overnachtingsplaats vinden, die vinden we wel in Neufchef, we overnachten hier op het kerkpleintje.
De bakker zit om de hoek in Neufchef, dus s'morgens verse broodjes gehaald en koers gezet richting Valras Plage. Onderweg behoorlijk wat oponthoud gehad, vanwege de kerstuittocht richting de Franse skigebieden. Om 19:00 uur arriveren we in Valras Plage en overnachten we aan het strand in het centrum van het dorpje.
Na een rustige nacht met behoorlijk wat wind, vanmorgen even naar de vismarkt geweest en lekkere gamba's en brood gehaald. Aan het eind van de ochtend even naar Narbonne Plage, hier hebben we op de camperplaats gebruik gemaakt van het sani-station. Daarna weer terug naar Valras en der rest van de dag een beetje relaxen in en rondom de camper. Het was te koud om buiten te zijn, dus gauw naar binnen.
Afgelopen nacht hebben we slecht geslapen, het waaide zo hard, en het was ook behoorlijk koud, dus we besluiten om richting Spanje te trekken. We vinden in Sant Feliu de Guixols in de haven een prima plek om te overnachten, heerlijk rustig. Ondanks dat er allerlei borden verboden te parkeren voor campers stonden en dat de politie diverse keren langs is gereden konden we toch rustig blijven staan. De temperaturen lagen gelukkig een stuk hoger dan in Valras Plage.
We willen vandaag niet al te ver rijden, en gaan even in Platje d'Aro kijken, is echt toeristen-stadje, met heel veel winkeltjes en vertier. Wij vinden aan het strand een prima plekje om een paar uur van de zon te genieten. Gisteravond hebben we een lekke band opgelopen met de tandem die heb ik ook nog even geplakt. Verder hebben we een beetje aan het strand vertoefd om s'avonds weer in Sant Felui de Guixols in de haven te overnachten.
Vanmorgen toen we wakker werden was het compleet bewolkt. Via TomTom hebben we de weersverwachting van de omgeving van Denia opgevraagd en met die wetenschap hebben we besloten om verder naar het zuiden te rijden. We besluiten uiteindelijk in Oliva te overnachten bij het strand.
Vandaag rijden we via allerlei kustweggetjes zuidwaarts en gaan uiteindelijk overnachten in Javeá, net buiten het dorp aan het kiezelstrand. Je heb hier s'avonds een mooi uitzicht over de verlichtte stad en boulevard. Uiteindelijk zijn we in één straatje de woonwijk ingereden, er was langs het strand toch wel erg veel verkeersgeluid.
Vanmorgen eerst nog een poosje aan het kiezelstrand gezeten en daarna verder afgezakt naar Campomanes. Dit is een klein dorpje met een mooie jachthaven met nog mooiere boten afgemeerd. Wij hebben er in de middag heerlijk in het zonnetje gezeten en we overnachten bij de jachthaven       (W 0.00.248 - N 38.37.808)
Vandaag gaan we nog een stukje verder richting Villajayosa, hier kan je op Platje Paraiso heerlijk met de camper aan het kiezelstrand staan en onder de palmbomen. De zon schijnt weer overdadig en s'middags bakken we pannenkoeken. Aan het eind van de dag rijden we naar El Campello en maken daar bij de plaatselijke camping gebruik van de Euro Relais á 3 euro.
Dubbelklik om deze tekst te bewerken
Vandaag gaan we wat boodschappen doen in Villajoyosa, we vinden een heerlijk vers bakkertje en fietsen langs de huizen met de "art deco" geveltjes. De zon gaat om 17:45 uur onder terwijl hij als een rode bal om 8:30 uur opkwam, weer een zonnige dag voorbij.
Nieuwjaarsdag!! We beginnen met een uitgebreid ontbijt, pakken een douche en gaan richting Santa Pola. Bij de zoutwinning gebieden zien we Flamingo's rondstappen. We vinden het hier niet zo super om te overnachten dus gaan we weer terug naar ons Platje Paraiso.
Opstaan met de zon begint te wennen, en voelt extra lekker aan als je hoort hoe slecht het weer in Nederland is. We besluiten om vandaag een kijkje te nemen in Benidorm. Veel Nederlanders, veel winkeltjes, veel "grijze koppies" inclusief mezelf. Als we terug gaan, rijden we door de met kerstverlichting versierde straten van Villajoyosa, het is een mooi gezicht. We slapen weer op ons "platje" dit keer samen met een Duitse camper.
Vanmorgen, sinds tijden is het bewolkt, we besluiten om alvast een stuk richting Barcelona te rijden. Eenmaal op de snelweg rijden we door en gaan we slapen in Tavel in Frankrijk. Het is een heel klein dorpje met smalle straatjes, la ville 1ste Rosé!!
We hebben prima geslapen en de bakker zat om de hoek voor de verse croissantjes. En dan de weg op richting huis, 's avonds nog een nieuwjaarsknuffel gegeven aan goeie vrienden in Valkenswaard, en om 22:00 uur zijn we weer in Montfoort in de stromende regen, weer eens wat anders dan de Spaanse zon.