Noorwegen - Noordkaap / Lofoten 2011
© campersiteabkoomans.nl 2002-2016
Het is zover...we gaan naar de Noordkaap. Vanmorgen nog gewerkt en rond het middaguur vertrekken we naar het noorden. Onze eerste bestemming is Puttgarden, hier willen we bij de ferry naar Denemarken overnachten. De reis verloopt aanvankelijk voorspoedig maar voor Hamburg is het hoppen van de ene baustelle naar de andere baustelle. Maar goed we arriveren zo rond 20:00 uur. We fietsen nog een klein eindje langs de kust waar we getuige zijn van een prachtige zonsondergang.
Het heeft vannacht flink geregend...en dat doet het tot aan het begin van de middag. Tegen de tijd dat het droog is geworden hebben we al 2 ferry's en 2 uur door Denemarken gereden. We hebben halverwege Denemarken bij het plaatsje Faro gebruik gemaakt van de camperplaats, die overigens er mooi aan het water ligt, goede plek om te overnachten als je op weg ben naar Scandinavië. We hadden als overnachtingsplaats Gävle gepland. maar daar is een hard-rock festival gaande....nou dat doen we maar niet...we rijden een klein stukje door langs de kust en vinden net voorbij Bonan in het gehucht Kobacken een mooi plekje op het parkeerterrein van het trapveldje. We fietsen nog een eindje langs de mooie kust en je merkt hier al goed dat het lang licht blijft...we zitten dus in de goeie richting. We konden ook meeliften op een WIFI verbinding...dus mail ff ook nog ff gelezen.
Om 9:00 uur vertrekken we van het super rustige plekje en gaan verder richting Finland. Het is weer prachtig weer en kunnen lekker maar relaxed doorrijden. Het is een warme dag...op een gegeven moment had ik dik 30 graden op de meter staan...en dat in Scandinavië, wie verwacht dat nou. We rijden door oneindige bossen en langs prachtige meren.....en we zien de eerste rendieren. (helaas ook een dode langs de weg) We vinden net voor de grens bij Haparanda een prima picknick-plaats waar al een aantal campers staan. Wij zoeken ook een plekje en gaan nog een stukje fietsen...als we terugkomen staan we helemaal ingeparkeerd door een aantal Russische truckers...we besluiten om maar een ander plekje te nemen zodat we iets vrijer staan.
Ok, op naar de Kerstman, we zijn jaren geleden als eens in Fins Lapland geweest, toen met Kerst en Oud/Nieuw. We vinden het leuk om Rovaniemi nog eens terug te zien maar dan in de zomer. Eénmaal in Rovaniemi aangekomen en op het fietsje door het centrum rijdend herkennen we een best nog veel. Bij de rivier zien we nog een openbare wasplaats voor de Finse dames (en heren) die hun kleden hier kunnen wassen en drogen. We laten Rovaniemi voor wat het is en gaan naar Napapiiri, de locatie op de poolcirkel waar de kerstman "woont". We herkennen het direct, weliswaar iets uitgebreid maar toch weer leuk om te zien. We kijken nog bij de Huskey-farm waar vandaan we de vorige keer een prachtige hondeslee-tocht gemaakt hebben op oudejaarsmiddag met Matti. Matti is er niet meer hij is verhuisd naar het dorpje Melli vlak bij de Russische grens verteld de huidige eigenaresse. Ze verteld wel dat er nog 1 hond leeft die bij Matti is geboren.....heel leuk om weer ff hier terug te zijn...maar dan wel in totaal andere omstandigheden....het was vandaag 27 graden boven nul en de vorige keer hebben we een nacht meegemaakt van 35 graden onder nul. We slapen op de parkeerplaats, met zo'n 30 andere campers.
s' Morgens nog ff rondgekeken op het park en vertrekken verder richting Noorwegen. Onderweg zien we heel veel Rendieren...ze lopen lekker te grazen of gewoon midden op de weg met de gedachte, die automobilisten zien mij wel lopen dus waarom zal ik me druk maken. Verder zijn ook vandaag weer door fantastische landschappen gereden met de mooiste vergezichten over de bossen en meren...echt mooi. Vlak voor de Noorse grens zien we een leuk stekkie waar al een Fransman staat...wij blijven hier ook overnachten. Het is hier geweldig...de Rendieren lopen gewoon voor je camper langs....en ze kijken niet op of om ....heel gaaf. s' Avonds valt er af en toe een buitje, verder weer fantastisch weer geweest.
Het is vannacht flink afgekoeld, als we wakker worden is het nog maar 9 graden en we halen vandaag maar de 11 graden..ff wennen dus. We vertrekken richting de grens en net over de grens heb je een zalm rivier met van die watervallen. We ontmoeten daar een jongen die al 10 jaar vlak bij Kirkenes woont, hij verteld dat bij de rivier heel veel zalm gevangen wordt. De lokale bevolking mag er op vastgestelde tijdstippen en gedurende een bepaalde periode met netten zalm vangen voor eigen consumptie. Verder weet hij te vertellen dat er in dit gedeelte van het land de grootste populatie beren leeft...hij had 2 weken geleden nog een beer in de tuin. Het was heel leuk om ff met die jongen te spreken...maar we gaan weer verder richting Kirkenes. Voor we naar Kirkenes gaan rijden we eerst naar Grense Jacobselv, onderweg maken we een koffiestop bij de Russische grens...er is weinig bedrijvigheid....maar het is wel apart dat je bij de Russische grens staat. We vervolgen onze weg naar Grense Jacobselv, dit is het meest noord-oostelijke puntje van Noorwegen, hier heb je een prachtig uitzicht over de Barentzee...ook weer heel apart. We gaan uiteindelijk in Kirkenes overnachten, naast het politiebureau heb je een parkeerplaats met prachtig uitzicht over de Bokfjorden. Het is al met al een regenachtige dag geweest.
Na een regenachtige nacht vervolgen we onze weg naar de Noordkaap, hij is bij wijze van spreken in het zicht. We rijden via Utsjoki, Karasjok en Lakselv naar een prachtig plekje aan de Smorfjord. Onderweg heel veel vissers langs en op de rivieren en meren gezien...goeie stekkies gezien de aantallen vissers. Verder weer behoorlijk veel Rendieren gezien...dat blijft een leuk gezicht die beesten de te pas en onpas opdoemen. We maken in Lakselv een stop en fietsen door het dorpje, het lijkt wel de laatste tussenstop voor de Noordkaap veel winkels, benzinestation en toeristen. Uiteindelijk stoppen we op een prachtig plekje langs het Smorfjord...hier overnachten we samen met nog 7 campers. Morgen naar de Kaap!!!!
We hebben heerlijk rustig geslapen, en vertrekken na een ontbijtje richting "het einddoel". We nemen de tunnel naar het eiland waar de Noordkaap op ligt. Onderweg maken we nog ff gebruik van de serviceplaats op een kleine camping. We bekijken Honningsvag en zien hier toevallig de "cruise-boot" van de Hurtigrutten aanmeren, dit blijft ook altijd een indrukwekkend gezicht zo'n groot schip. Ok nu de laatste kilometers, het waait heel er hard, en als we de Noordkaap naderen begint het ook nog flink te plensen van de regen waardoor de wind nog erger lijkt dan hij als is. Maar goed we zijn er.....bij de NOORDKAAP....de wereldberoemde bol hebben we aangeraakt en uiteraard uitgebreid gefotografeerd. Het waait als een achtelijke boven op de rots, gelukkig komen er een paar campers naast ons staan dus dat scheelt weer iets. 's Middags bekijken we in de 3D-cinema een film over de vier jaargetijden....leuk om te doen. Verder hebben we de nodige foto's geschoten en zien nog een groot cruise-schip de Noordkaap ronden. We hebben er veel kilometers voor geregen maar het is de moeite waard...het is tenslotte toch een speciale plek op de aardbol....en daar zijn wij geweest!!!!!!
Zo...dat was me het nachtje wel zeg!! In de loop van de avond stak er toch een storm op en het regende ....niet te geloven. De camper stond te flink te schudden..maar ja we zijn op de Noordkaap en we dachten misschien wel de midzomernacht zon hier te kunnen zien.....nou dat ging ff niet door. Je zag gedurende de avond steeds meer mensen komen, op een gegeven moment stonder er alleen al zo'n 50 touringcars en zo'n 70 campers. Die het zelfde idee hadden...maar helaas een illusie armer en een ervaring rijker. We zijn uiteindelijk om 23:30 weggegaan, we zouden toch geen middernacht zon kunnen zien en die storm waren we zat. We zijn naar Skarsvag gereden, het eerste dorpje vanaf de Noordkaap...hier vonden we een rustig plekje waar het ook (nog) niet zo hard waaide. Deze betrekkelijke rust ging ook hier al snel over in een flinke storm.....dus hebben we vannacht niet zoveel geslapen. We zijn om 7:00 uur gaan rijden en hebben uiteindelijk in Russenes weer een tussenstop gemaakt bij het souvenirs-winkeltje. Hier konden we de camper lekker uit de wind zetten en hebben nog een paar uur gepit. Toen we rond 12:00 uur wakker werden begon het weer zowaar te verbeteren en hebben we een lekker een broodje gegeten. Daarna hebben we onze reis op de E6 vervolgd. We hebben in Alta nog een tussenstop gemaakt en een stukje gefietst om vervolgens bij Kafjord, een klein eindje verder, een perfecte overnachtingsplaats gevonden. Het is een stekkie aan de rivier waar heel veel gevist wordt en ook wel goed gevangen...ik zag allerlei platvis en andere grote vissen die ik niet herkende. Ook hier nog een klein stukje gefietst en verder lekker gechilled, zoals ze dat tegenwoordig zeggen.
We hebben vannacht heerlijk rustig geslapen...alhoewel, om 3 uur werden we wakker en keken we naar buiten, wat denk je ....stralende zon prachtig weer en het water van de rivier was behoorlijk gestegen, zelfs zo erg dat een paar camper met de wielen in het water stonden, wij gelukkig niet. Maar je kon al zien dat het weer eb werd dus het "gevaar" was geweken. Nog lekker een paar uur geslapen en na het ontbijtje weer de E6 op. Het is nog steeds prachtig zonnig en de uitzichten over de fjorden zijn gigantisch mooi. Met de zon ziet het er allemaal net ff iets vriendelijker uit. We nemen zowaar een zijweggetje van de E6 om de, hier bekijken we de Oksfjord gletcher, dit is de enige gletcher op het Noorse vasteland die in zee afkalft. Hij is niet echt heel groot maar het blijft een mooi gezicht die gletchers. We vervolgen onze we en pauzeren net voorbij Rakkenes en voor Sandelva, hier heb je viewpoint waar je een supermooi uitzicht hebt over de Kvaenangen, en de Jokelfjorden en Altafjorden en tot slot de Badderfjorden. Hier zagen we ook nog een kudde rendieren in de sneeuw lopen, echt gaaf om te zien. Op deze route zie je ook enorm veel watervallen, van kleine korte tot brede en hele hoge, die uiteindelijk allemaal in de fjorden uitkomen. Bij Storslett fietsen we een stukje naar de diepste canyon van noord Noorwegen, mooie route om naar toe te fietsen. We vervolgen onze weg en kijken nog in Spaknes, hier zou je de midzomernachtzon goed kunnen zien, wij konden die plek niet vinden dus onze weg vervolgd en uiteindelijk in Skibotn overnacht in het natuurreservaat (vlakbij zwembad) met uitzicht over de fjorden. Al met al een mooie dag met lekker weer, maar dat zie je wel op de foto's.
Het is alweer zondag, we op een hele rustige plaats overnacht, het enige wat je hoorde waren de vogels. Voor we de reis vervolgen gaan we nog ff in het dorpje kijken daar zou iets van de geschiedenis van het dorp moeten zijn...nou we hebben een paar houten gebouwtjes gevonden waar wat poppen te zien waren en een waterpomp en dat was het dan, niet de moeite waard dus. Dus maar snel op weg naar Tromso, we hebben wel zitten dubben moeten we wel, moeten we niet die 90 km. heen en weer rijden...nou het is de moeite waard kan ik vertellen. We zijn eerst naar het kabelbaantje gereden, hier konden we de camper "voor de deur" parkeren dus wij mee met de gondel. Eénmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de stad, haven, vliegveld en waterpartijen rondom de stad, kortom de moeite waard om er een uurtje voor uit te trekken. Vervolgens zijn we over de brug naar het centrum gereden. Hier hebben we onze fiets gepakt en een rondje door de haven en centrum gemaakt. Toevalligerwijs kwam er weer een ferry van Hurtigrutten binnen. Uiteindelijk bezoeken we het Poolmuseum welke in de haven ligt. Wat is dit een prachtig museum, heel mooi ingericht, prima documentatie (in NL) erbij. Je krijgt aan de hand van foto's, krantenknipsels, gebruiksvoorwerpen en mooi nagebouwde leefomgevingen een prima indruk hoe het er vroeger aan toe ging.....een ECHTE aanrader dit museum. We vervolgen onze weg en gaan naar de Malselvfossen, deze liggen vlakbij Andselv. Je vind hier de Malselvfossen, het schijnt hier één van de beste zalmrivieren te zijn, je ziet ze ook hier weer tegen de stroomversnellingen inspringen...echt een gaaf gezicht. Al met al een dag waar we mooie dingen hebben gezien, met heerlijk weer en we overnachten met uitzicht op de Malselvfossen samen met 2 Franse campers.
Gisteravond om 23:45 uur nog net de zon nog zien schijnen, toen verdween hij achter een berg, maar hij scheen nog vol op, het was gewoon nog lekker in het zonnetje. Vanmorgen na het ontbijt eerst een paar pakken melk gehaald in de super en vervolgens bij de Polar Zoo gebruik gemaakt van de serviceplaats. Vervolgens doorgereden via Bierkvik naar Harstad, dit moest een leuke stad zijn .....nou dat vonden wij echt niet het geval....sterker nog volgens ons kan je deze stad gewoon overslaan. Wij zijn dus ook weer snel weggegaan, en verder via de E10, jaja weer eens wat anders dan de E6, naar Sortland. Vanaf hier zijn we weer in noordelijke richting gegaan bij Risoyhavmn gaan we het witte weggetje op richting Bo, hier vinden we geen geschikte plek, maar een dorpje (nou ja gehucht, 20 huizen) verder in Noss vinden we een prachtige plekje met uitzicht op zee.....kunnen we gaan turen of we toevallig nog walvissen voorbij zien zwemmen. Het was vandaag weer heerlijk weer zo'n 21 graden met een zonnetje, en dat terwijl het in Holland de hele week al regent!!
We hebben gisteravond of beter gezegd vannacht de oranje gloed van de middernachtzon gezien. Het was te bewolkt om de zon echt te zien, misschien vanavond. Vanmorgen vroeg zien we direct al een vos bij de caravan van de buren lopen....hij blijft een behoorlijke tijd rondhangen. Op een gegeven moment komt er een vader met zijn kleine zoontje aanlopen en lopen al filmend achter de vos aan, die ging dus op de vlucht....vader en kind spelen verder op het strand...ik zie de vos via een omweg de vader en zoontje van achteren benaderen en hij pikt op een gegeven moment de tas met spulletjes van de vader af. De spulletjes verliest hij en de tas laat hij dan ook maar voor wat het was.....wel grappig om te zien hoe die vos liep te loeren hoe hij iets kon bemachtigen. Een uurtje later zien we (waarschijnlijk) een paar zeehondjes voor de kust. We rijden vervolgens via de westkust naar Andenes. Als je hier in de buurt ben moet je dit weggetje rijden, het is een prachtig weggetje met de mooiste uitzichten en, je zou het hier niet verwachten, hele mooie witte strandjes, kortom dit weggetje moet je gereden hebben, overnachtings-mogelijkheden ten overvloede. In Andenes fietsen we door het centrum en haven van het dorpje. We bekijken ook nog het Noorderlichtcentrum, stelt niet zo heel veel voor. We lunchen net buiten Andenes en houden daar een pauze. We gaan weer zuidwaarts om vervolgens naar Sto te gaan. Vanuit hier kan je Whalewatch tochten maken, vanuit Andenes kan je trouwens ook Whalesafari's doen. Hier zag ik trouwens ook voor het eerst kleine zeemeeuwen, van die pluche bolletjes in hun nestjes. In Sto is het allemaal wat smal een volle beweging dus we besluiten om naar de westkust van dit schiereiland. Dit is een smal weggetje naar Nyksund, ook weer een weggetje met een aantal overnachtingsplaatsen en aan het eind een ruimte waar zo'n 10 campers kunnen staan.
We hebben vannacht heerlijk rustig geslapen, gisteravond nog even naar Nyksund gefietst, hier wonen niet meer dan 20 mensen, het is dan ook een echte uithoek. We gaan het kronkelweggetje weer terug en Myre maken we gebruik van de service-mogelijkheden bij het Esso benzinestation en halen bij de plaatselijke bakker een brood. In Stokmarknes maken we een tussenstop bij het Hutigruten museum, was wel aardig, het dorpje stelt niet zo veel voor en we gaan door naar Melbu, we hadden gelezen dat dit een gezellig plaats was met een haventje, nou de haven was er maar de gezelligheid niet. Dus gaan we door en stoppen in Svolvaer, staan niet op de officiële camperplaats, maar er net naast. Op de camperplaats kan je gebruik maken van het het servicestation. In Svoalvaer fietsen we door het centrum en over de markt met 8 kraampjes, daarnaast bekijken we het Artic Ice centrum. Dit is koud maar wel de moeite waard, je ziet er mooie beelden van ijs gemaakt. Het voordeel is als je hier bent geweest, dan is de 13 graden buiten weer heerlijk warm, zo zie je maar alles heeft zijn keerzijde.
We hebben vanmorgen eerst ff een broodje gehaald in de super en na het ontbijt zijn we via de 815 naar Henningsvaer gereden dit is een mooi oud vissersdorpje, en een gezellig centrum. Na Henningsvaer bekeken te hebben rijden we verder zuidwaarts en nemen de 817 om vis Stamsund en Steine, het is weer een prachtig weggetje om te rijden....maar ja dat wordt onderhand een saai, alles is mooi lijkt het wel, achter elke berg verschijnt er wel weer een mooi ander uitzicht het zij over de bergen, hetzij over de fjorden. OK, we gaan verder via de E10 en maken nog een tussenstop in Nussfjord, dit is het oudste in stand gehouden vissershaven van Noorwegen, het is een klein haventje met houten huisjes op palen, het is een mooi bijgehouden vissersdorpje. Uiteindelijk rijden we nog door tot Reine daar overnachten we op zo'n picknick plaats langs de E10 met een voortreffelijk uitzicht, weer zo'n superplekkie!!
Vandaag is het vrijdag de 22ste dat betekent dat tijd erg snel gaat...maar ja we gaan nog één keer richting het noorden en zien hele stukken die we op de heenweg ook al gereden hebben nu vanaf de andere kant. We nemen bij Lodingen de ferry naar Bognes, als we aankomen rijden zien we de ferry net vertrekken. Dus we sluiten aan bij de mensen die niet meer mee konden en wachten een uurtje. We kopen een kaartje ( 565 Kr. tot 8 meter, 2 pers.) en zijn in een uurtje aan de overkant. We besluiten om snel een plekje te zoeken en vinden deze bij Drag, bij het vertrekpunt van de  ferry van Drag naar Kjopsvig staan we mooi aan het fjord. We staan naast een Italiaan, die aan het vissen is en hij vangt toch een vis zeg....echt een flinke joekel....met handen en voeten begrijpen we dat ze de vis mee nemen naar Italië. Dat bleek ook later, moeders fileert de vis en doet het in  een grote plastic kist in een laag zout. De krat zat al bijna vol dus volgens mij is hij al een poosje aan het "werk".
Om 7:00 uur worden we wakker van de eerste ferry die aankomt en even later weer vertrekt, het regent ook al een tijdje dus dat belooft qua weer niet veel goeds. We vertrekken richting Bodo. Onderweg maken we een tussenstop bij ......Hier zijn is een mooie waterval, een van de vele de we vandaag zien, ik weet niet of het door de regen komt of dat er altijd zoveel te zien hier, het hield niet op. Net zoals het aantal tunnels die we door gaan, als ik goed geteld heb 27 stuks, van enkele tientallen meters lang tot 6 km. We vervolgen onze weg en gaan bij Loding de 17 op. Deze weg willen we helemaal volgen tot aan Steinkler. Bij Straumen bekijken we de Saltstraumen, toen wij er waren was er niet zo veel te zien....maar het schijnt nogal spectaculair te zijn, er stroomt 400 miljoen kubieke meter water door een smalle doorgang van 3km bij 150 meter. We vervolgen onze weg en vinden uiteindelijk een prachtige overnachtingsplaats net voorbij Reipa. Vandaag kregen we ongeruste sms-jes vanuit Nederland of we geen last hadden van de bomaanslag die is gepleegd, 's avonds zien we op het journaal wat er zich heeft afgespeeld bij Oslo.
Gisteravond laat hebben we nog een super mooie zonsondergang gezien, het leek wel of de lucht in brand stond....met allemaal wolken....zo mooi heb ik het nog nooit gezien. 's Morgens als we wakker worden is het mooi weer licht-bewolkt. We gaan verder de RV 17 op richting onze eerste ferry in dit traject, er komen er zeven. Als we aan komen rijden zien we de ferry net voor onze neus vertrekken en later bleek dat de volgende pas over 2 uur vertrekt...dus verplichtte pauze. Het is heerlijk weer, gister nog de hele dag bewolkt en 12 graden, nu prachtig weer en we halen vandaag de 26 graden maar liefst. Maar uiteindelijk maken we de overtocht van Foroy naar Agskardet, 28 km. verderop is de volgende ferry alweer, hier hoeven we maar een kwartiertje te wachten en zijn we de laatste die de boot op mogen van Jektvik naar Kilborhamn, deze overtocht duurt een uur. Inmiddels is het echt superlekker weer geworden en we besluiten om vanmiddag een poosje bij een fjord lekker in het zonnetje te gaan zitten en vanavond iets langer door te rijden. Zo gezegd, zo gedaan, na de stop vervolgen we onze weg naar Nesna, hier nemen we de ferry naar Levang, overtocht van ongeveer een half uurtje. Eénmaal aangekomen in Levang rijden we nog een stukje door richting de donkere regenluchten.....nou en dat duurde niet lang bij Sandnessjoen als we net over de enorme brug heen komen begint het toch te regenen....niet normaal...we stoppen net over de brug nog even om de brug te bekijken. Tijdens deze stop is een ouder Duits echtpaar hun tentje aan het opzetten in de stromende regen...ben niet jaloers. We rijden nog een klein stukje door en overnachten bij het oorlogsmuseum voor Tjotta. Wat me vandaag wel door me gedachten schoot is dat die Noren toch wel enorme goeie bruggen en tunnelbouwers zijn, de mooiste bruggen en enorme tunnels, petje af! Verder staan alle kranten die ziet vol van de moordpartij die bij Oslo en omgeving heeft plaatsgevonden, te gek voor woorden.
We hebben samen met een Noorse camper overnacht vlakbij een oorlogskerkhof waar duizenden oorlogsslachtoffers liggen van Russische, Noorse, Tsjechische en Duitse komaf. De Noorse buren zijn ook al wakker als wij de ramen openen. We ontbijten, en gaan de laatste kilometers naar de veerboot van Tjotta naar Forvik. Eénmaal aan de overkant komen we al snel een serviceplaats tegen, waar we gebruik van maken. na een aantal kilometers zijn we alweer bij de volgende veerboot, van Vennesund naar Holm. Vanuit hier rijden we naar Bronneysund, als we hier zijn is het 12:00 uur en wordt er een minuut stilte gehouden voor de slachtoffers van de moordpartij in Oslo. Vervolgens gaan we naar Torghatten, hier ga ik bij het gat in de berg kijken, het is een hele wandeling via een "lastig" paadje omhoog. Maar eenmaal boven, heb je een prachtig uitzicht door enorme gat heen. Nadat ik weer beneden ben gaan we verder en overnachten we een eindje na de veerboot Vennesund - Holm. We staan vlakbij Djupvik op een picknickplaats met prachtig uitzicht over een fjord.
We gaan vandaag het laatste stuk rijden van de RV 17. Het landschap veranderd wel, je ziet steeds meer graanvelden...de bekende yortberen worden weer langs de weg aangeboden....kortom we geraken weer wat zuidelijker. In Steinkjer aan het einde van de RV17 stoppen we een poosje. In het centrum van ligt een behoorlijk grote bloemenzee ter nagedachtenis aan de moordpartij in Olso. We vervolgen onze weg en proberen voor Trondheim een geschikt plekje te vinden, dit lukte niet helemaal dus gaan we, ondanks dat we geen stadsmensen zijn, Trondheim in en hopen daar een plekje te vinden. Nou dat viel dus niet mee, dus we besluiten om ons prakkie in Trondheim te berijden en nog een klein stukje door te rijden. Zo gezegd, zo gedaan, we eten en rijden tot Kval, maar dan net aan de andere kant van de rivier. Hier staan we bij het Folkets Hus....ik denk een soort buurtcentrum....in ieder geval lekker rustig.
Na een rustige nacht is het prachtig weer als we wakker worden, dat belooft een mooie dag...dat wordt het ook met af een toe een paar donkere wolken. We rijden verder naar het zuiden eerst via de E6 en later via de 3. We maken een tussenstop in Hamar, hier willen we op de plaatselijke camperplaats overnachten en gebruik maken van de service. Helaas kunnen we niet door het tunneltje, dus het hele verhaal gaat niet door, we fietsen door het centrum en ik kijk nog bij het Vikingschip...het schaatsparadijs, waar veel Nederlanders succes hebben behaald. We besluiten om nog een stukje door te rijden en de eerste afslag te nemen om een slaapplekje te zoeken. Dat valt nog niet mee, dus weer de E6 op en uiteindelijk komen we in Dal terecht een klein dorpje ten zuiden van Raholt. Hier vinden we een prima plekje bij de lokale school. We hebben weer prachtig weer gehad en met een mooie route vooral de E3 is, qua landschap, een mooie weg om te rijden maar qua wegdek houdt het niet over.
Het schiet nu echt op...vandaag denken we Denemarken te bereiken en ja .....dan is Nederland wel heel dicht bij, maar ja aan al het goede komt een einde. We zijn met prachtig weer vertrokken richting Oslo, Zweedse grens en vervolgens met de ferry over naar Denemarken. In zuid Zweden begint het te regenen en de temperatuur zakt van 25 naar 16 graden.....dat gaat lekker dus. In Denemarken wordt het weer droog en iets warmer. Wat in Zuid Noorwegen, Zweden en Denemarken opvalt is dat er zo enorm veel graanvelden zijn, een mooi gezicht die goudgele velden in de zon. Als we bij de ferry aankomen kunnen direct inschepen en met 10 minuten varen we al weg....dus zijn we heel snel aan de overkant en rijden we het laatste stuk naar Faro, hier hadden we op de heenweg gezien dat er een prima overnachtings plaats is met service, aan het water voor het luttele bedrag van € 0.-
Het werd gisteravond weer eens ouderwets donker. Er zijn in de loop van de avond nog heel wat campers en caravans aangeland in Faro, ik denk dat er wel zo'n 50 campers stonden uiteindelijk. De eerste vertrokken ook al weer vroeg dus wij waren ook bijtijds wakker. Na het ontbijtje rijden we naar de veerboot naar Puttgarden. Het is vrij slecht weer, het regent en het waait ook heel pittig. We konden na aankomst bij de haven direct de boot oprijden..dus dat ging weer lekker snel. We varen 45 minuten en zijn alweer in Duitsland. Ook daar nog steeds een flinke behoorlijk pittige wind. We komen al heel snel in de files terecht rond Hamburg, zoals ik al op de heenweg vertelde zijn er behoorlijk wat "baustelle" rondom Hamburg. Achteraf had ik wellicht voor een alternatieve route moeten kijken om Hamburg te ontwijken, maar ja niet gedaan dus ruim 2 uur vertraging opgelopen. We zijn rond 19:00 weer terug van een prachtig vakantiereis, veel kilometers, veel mooie fjorden gezien, veel rendieren gezien, op veel stille plekjes gestaan, kortom te veel om te beschrijven......het beste is het om het zelf te ervaren.....Norway is great!!!!