Groot Brittanië - Londen / Zuidkust 2006
© campersiteabkoomans.nl 2002-2016
Let's go to Londen!! Op naar Zuid Engeland!! We vertrekken na de middag naar Calais waar we overnachten op de camperplaats bij de ingang van de ferry haven. Tegen het einde van de middag arriveren we, het is lekker weer. Morgen gaan we om 6:58 uur via de Eurotunnel naar de UK.
Vanmorgen vroeg opgestaan, we moeten uiterlijk om 6:30 uur inchecken bij de Eurotunnel. Het ging heel eenvoudig na via het internet gereserveerd te hebben. We konden al snel de trein op rijden, het was niet druk en stonden alleen in een compartiment. Het is wel apart dat je in zo'n korte tijd in Engeland ben. In Folkstone hebben we onze eerste meters links gereden, rustig aan, goed opletten en dan is het prima te doen. In Folkstone ontbeten, wat Engelse ponden uit de muur gehaald en op naar Londen. Het regent s'morgens an als we in Londen aankomen bij camping Crystal Palace wordt het droog. 's Middags een rondje door Londen gereden om de boel een beetje te verkennen en daarna weer terug naar de camping. Onze eerste dag in Londen is goed bevallen, een grote stad waar het verkeer er best wel rustig aan toe gaat, het komt allemaal niet zo gestresst over.
Ik heb op mijn TomTom een sightseeing route opgeslagen door het centrum van Londen. We hebben die gevolgd en dit ging prima! De tour eindigde in Hyde Park waar we nog een stukje hebben gefietst. Hierna hebben we Londen gelaten voor wat het is en zijn we richting Harwich gegaan. We hebben vannacht vrij gestaan aan de Dovercourt Bay (E 1.26655 - N 51.92343). We stonden achter de velden van de plaatselijke cricketclub, met uitzicht op zee en lekker rustig.
Vandaagh gaan we Londen in om Sanne op te zoeken, zij loopt stage in hotel Thistle in hartje Londen. Na eerst wat te hebben rondgereden hebben we een prima parkeerplekje gevonden pal in het centrum. Na lekker gebabbeld te hebben met Sanne zijn we weer terug gegaan naar de camping. Het begon in de middag te regenen, dus hebben we er verder een rustige middag van gemaakt.
In de ochtend zijn we eerst nog even door Harwich gereden. Eindelijk vonden we een bakker met lekker vers brood, donuts en scones!! Maar het regende flink, dus maar weer verder gereden richting Cambridge. In Cambridge overnachten we op de camping Cherry Hinton, doordat we op de camping Crystal Palace lid zijn geworden van the Caravan Club krijgen we weer 6 pond korting.
Vanmorgen zijn we Cambrigde ingeweest, een echte studentenstad, veel oude gebouwen, highschools en university's. Voor we vertrekken uit Cambridge rijden we nog langs wat hoogtepunten. Op de markt kopen we muffins die toch wel aan de droge kant waren toen we ze aten, geen goede keus geweest dus. Hierna vertrekken we richting Brighton aan de zuidkust. Na 2 uurtjes rijden komen we aan op camping Sheepcote Valley, weer een camping van de the Caravan Club, en wedero een prima camping voor een redelijke prijs.
We hebben nog een nachtje bijgeboekt op de camping, en gaan in de ochtend een tour maken in het binnenland ten noorden van Brighton. Hier krijg je de echte Engelse uitzichten over de heuvels en weilanden die zijn afgebakend door hoge heggen, een leuke tour gemaakt dus. In de middag fietsen we een rondje in Brighton. Het is trouwens de eerste dag zonder regen, 's middags kwam de zon er nog bij dus het was best lekker.
Vanmorgen rustig aan gedaan, en contact gezocht met Jan en Maria. Zij zijn onderweg naar Brighton en in de middag ontmoeten we ze bij het hotel, drinken een bakkie en babbelen even bij. Na de gezellige ontmoeting rijden wij door naar Hastings, en slapen hier op camping Fairlight Wood. Het is een kleine camping midden in de bossen, waar je overigens alleen kan overnachten asl je lid bent van the Caravan Club.
Vandaag beginnen we al weer aan ons één na laatste dagje, het gaat te snel, we rijden richting Folkstone. Onderweg fietsen we nog door het gezellige centrum van Hythe, en daarna zetten we koers richting Folkstone. We overnachten op camping Black Horse Farm, de camping ligt zo'n 7 km. van Folkstone en 12 km. van Dover, een ideale camping dus als je vertrekt of aankomt van of naar het vaste land van Europa.
Na weer een nacht met heel veel regen is het vandaag de hele dag zonnig geweest, dus dat is wel lekker de laatste dag alleen maar zon. Vanmorgen zijn we eerst naar Dover geweest en wat rondgekeken en daarna het ik nog een wandeling gemaakt langs de krijtrotsen in the national trust "Langson Hole". Met het mooie weer van vandaag is het een prachtig gezicht die witte steile krijtmuren die oprijzen vanuit zee. We hadden de camper op een prachtige plek geparkeerd, je keek vanuit de camper zo over de ferry haven van Dover, dus een prima overzicht van alle activiteiten in de haven en de vele boten die af en aan varen. In de loop van de middag naar Folkstone gereden om daar de laatste uurtjes door te brengen met Fish & Chips te eten. We moeten vanavond om 23:00 uur inchecken bij de Eurotunnel, vertrekken om 23:30 uur (engelse tijd) en komen aan om 1:00 uur (franse tijd). We willen gaan overnachten op de camperplaats in Calais om zo zondagmorgen thuis te zijn.
De overtocht naar Calais liep wat anders dan we verwacht hadden. We reden al vroeg in de avond naar de Eurotunnel en bij het inchecken hadden we de keus om i.p.v. 23:30 uur om al om 19:38 de oversteek te maken, dit zonder extra kosten. We hebben de vervroegde oversteek gemaakt en zijn direct door naar huis gereden, dus onverwacht vroeg thuis.