Groot Brittanië - Londen / York
© campersiteabkoomans.nl 2002-2016
Om ongeveer half vier vertrekken we richting Calais. Na wat files in Nederland en België stoppen we net ten zuiden van Antwerpen om te eten en om naar Ajax te kijken, die spelen tegen Sparta Praag. Helaas is het een slehte wedstrijd, het blijft 0-0. Na de wedstrijd rijden we door naar Calais en overnachten daar op de camperplaats bij de ferryhaven. Het regent s'nachts behoorlijk en er staat ook een flinke wind, maat toch redelijk geslapen.
Om 8:00 uur rijden we naar de Eurotunnel en nemen de trein van 8:43 uur naar Folkstone. Nadat we een half uurtje later in Engeland aangekomen zijn, gaan we eerst naar het centrum van Folkstone. Hier drinken we een bakkie en halen wat Engelse Ponden. Daarna rijden we op ons gemak naar Londen. We hebben op camping Chrystal Palace een plek gereserveerd. Even na de middag arriveren we daar. Het is hier ook echt herfst, zo schijnt de zon en zo regent het.
Vandaag gaan we Londen in om de kerstsfeer te proeven, het is een drukte van belang. In het bekende warenhuis Harrods is het echt niet normaal, zo druk als het is, je kan amper binnenkomen en als je éénmaal binnen ben, dan is het achter elkaar aan schuifelen. Als het schemerig begint te worden rijden we nog een keer door het centrum om de versierde straten en winkels te bekijken.
Vandaag ziet het weer er een klein beetje beter uit dan gister. We trekken Londen nog een keer in en maken een rondrit langs de hoogtepunten van de stad. In de middag parkeren we de camper in Hyde Park. Tegen de avond vertrekken we weer richting Chrystal Palace voor ons laatste nachte Londen.
We vertrekken uit Londen en gaan richting Knaresborough, een klein stadje tussen York en Harrogate. We volgen TomTom en die stuurt ons dwars door Londen richting het noorden, of dit inderdaad de snelste route was betwijfel ik....vooruit maar. In de loop van de middag arriveren we in Knaresborough op de camping van de the Caravan Club. Het is een zeer ruim opgezette camping ook weer met perfecte voorzieningen, op de camping is ook een klein restaurantje en barretje, waar je voor een redelijk prijs kan eten. Aan het eind van de middag fiets ik nog even door het stadje om te verkennen waar we morgen onze scones en broodjes kunnen scoren.
Vanmorgen eerst naar het bakkertje geweest die we gistermiddag hadden opgezocht en later in de ochten afgereisd richting Pately Bridge. Onderweg komen we langs een kasteel waar ze ook al in kerstsfeer zijn. We vervolgen de route naar Pately Bridge, ook weer zo'n oud klein stadje met de typische huizen en winkel(tjes). In de loop van de middag keren we terug naar de camping in Knaresborough.
Het is vandaag prachtig weer, strak blauwe lucht. We gaan vandaag richting York, als we aankomen rijden we eerst even wat rond en vinden uiteindelijk valk bij het centrum een prima parkeerplekje voor de camper. Vanuit hier gaan we het centrum van York in, het is echt een heel leuk stadje met zijn smalle winkelstraatjes, mooie geveltjes en dat alles al volop in kerstsfeer, kortom heel sfeervol. Er was trouwens vandaag een markt waar allerlei streekproducten worden aangeboden, het ziet er alleaal heerlijk uit.
Harrogate staat vandaag op het programma, het is een behoorlijk grote stad, met een mooi centrum, waar je uiteraard weer kan winkelen tot je een ons weegt. Wij parkeren de camper aan de rand van het centrum en gaan met de tandem door het centrum. Aan het einde van de ochtend gaan we terug richting Knaresborough en doen nag wat boodschappen in het dorp en gaan dan terug naar de camping. Aan het einde van de middag gaan we weer naar York om de kerstetalages en versieringen in het donker te aanschouwen.
Vanmorgen zijn we eerst even naar de bakker gegaan en daarna doorgereden naar een leuk stekkie aan de rivier de Nibb die door Knaresborough stroomt. Hier hebben we eerst een lekker ontbijtje genuttigd, en daarna nog een stukje gefietst langs het riviertje, je kan hier prachtige fietstochten maken. Aan het eind van de middag zijn we naar de kerstmarkt in York geweest, deze is vandaag gegonnen.
Het weekje zit er alweer bijna op. Voor we terug gaan richting huis, gaan we s'morgens eerst nog naar de kerstmarkt in Knaresborough, een leuk klein kerstmarktje. Nog wat laatste dingetjes gekocht en daarna weer terug richting Eurotunnel voor de oversteek naar het vaste land van Europa. Aangekomen bij de Eurotunnel hebben we direct ingecheckt en konden, zonder meerkosten, met de eerste de beste overtocht mee. Hierdoor zijn we eerder in Calais dan gedacht en besluiten we om direct door te rijden naar huis, en zo komen we om 22:00 uur aan in Montfoort