Atlantische kust 2005
© campersiteabkoomans.nl 2002-2016
Na nog snel de winterbanden gewisseld te hebben voor de zomerbanden zijn we om 19:00 uur gaan rijden. We zouden een weekje naar de sneeuw gaan in Val Thorens en omgeving, maar gezien het feit dat het wel 15 graden zou worden kon het wel eens waterskiën worden in plaats van skien in de sneeuw. Dus niet linksaf maar rechtsaf richting Bordeaux gegaan. Daar zou het rond de 25 graden worden. Dat is dus het voordeel van een camper je gaat en staat waar je wil, zonder geboekt te hebben. Super!! Voorbij Brussel zijn we in het kleine plaatsje Ville sur Haine ( N.50.28.614 -E.4.03.709) gaan slapen op een dorpspleintje.
Om 8 uur gaan rijden na een rustige nacht en een lekker ontbijtje. Rond half 5 waren we in Fouras, dat ligt net voor Rochefort en direct aan zee. We hebben prachtig weer, dikke 25 graden en we gaan even lekker in de korte box van de zon genieten. Ongelooflijk, zo denk je in de sneeuw te zitten en even later zit je in de zon aan de Atlantische oceaan. Om te overnachten zijn we naar de camperplek gereden. ( N45.59.749-E1.06.345) daar wat te eten gemaakt en een rondje gefietst om nog net de zon in de zee te zien zakken.
Bij het opstaan schijnt de zon al flink. Gisteravond reed er een Fransman tegen het fietsenrek aan, hij reed gewoon door, gelukkig geen noemenswaardige schade opgelopen. Na het ontbijt eerst even naar het sanistation en daarna richting  Phare du Chassiron. Heerlijk plekje op het strand in de duinen gevonden. ( N46.01.216-W1.24.0251) je zit hier in de middle of nowhere met een prachtig uitzicht over de oceaan. In de loop van de middag even bij de bakker brood gehaald en rondgefietst. Hierna hebben we een slaapplekje gezocht en gevonden, direct aan de oceaan. (N46.02.653-W1.23.940)
De zon schijnt alweer lekker en we ontbijten lekker buiten in de zon, ook nog even de formule 1 bekeken, saaie race. Na de koffie stappen we op en gaan we via St.Denis en la Bree les Baines naar Boyardville. Daar lekker in de bossen gestaan en verse mosselen gegeten, aan het eind van de middag richting St.Trojan les Bains gegaan, onderweg veel ooievaars gezien op hun nesten. In St.Trojan les Bains wordt het wat lastiger om aan het water te overnachten, dus op de camperplaats (N46.50.628-W1.12.531) overnacht in het centrum van het dorp. Het is behoorlijk druk, het plein staat helemaal vol.
Na het ontbijt zetten we koers richting Marannes. Hier even gebruik gemaakt van het sanistation en boodschappen gedaan. Via de D3 naar Port des Barques, op deze route kom je langs een leuk vestingsstandje, Brouage, onderweg weer veel ooievaars, moet een vruchtbare omgeving zijn hier. We wilden naar Ile Madame gaan maar met de camper mag je er niet naar toe, met de fiets ging vanwege het rulle zand niet dus verder via de D125 naar Châtelaillon. Een echt leuk badplaatsje met gezellige winkeltjes. Gaan slapen net voorbij Angoulins bij Point  du Chay ( N46.06.0315-W1.08.358)
Vannacht heeft 't behoorlijk geregend en flink gewaaid. Volgens de weersvoorspellingen wordt het richting Brest zo'n 10 graden kouder, dus besluiten we toch weer koers te zetten naar het zuiden. We gaan eerst langs de bakker en rijden vervolgens terug naar Marennes, daar gaan we de D 25 op, het natuurpark Farêt de la Coubre door. Het is een mooi gebied, waar je lekker kan wandelen en fietsen. Via de kust afgezakt via Royan en bij Mescher sur Gironde de D145 op. Bij Talmont zijn we door het mooie dorpje gefietst, 't kerkje uit de 11e eeuw staat op een landtong, waarvan het schip ooit in de zee is gestort. Net iets verder ligt Plage de Barzan, achter het zwembad sta je direct aan de Gironde, hier hebben we overnacht. (N45.31.698-W0.52.998)
Vannacht heerlijk rustig gestaan, je kan nog wel zien dat het vroeg in het seizoen is, bijna alle winkeltjes en vakantiehuisjes zitten nog dicht. Na het ontbijt gaan we even in Mortagne sur Gironde kijken. Een hele mooie camperplek in de haven, kost 6 euro incl. service, wellicht komen we hier nog terug. Wij zijn de D145 opgegaan, daarna de D2 richting Port Maubert, daar kan je ook heel leuk staan. Hier hebben wij koffie gedronken met een vers croissantje. Vandaaruit de D247 richting St.Dizant du Gua genomen, hier gebruik gemaakt van het sanistation. Ook hier is een leuke plaats om te overnachten in het gras aan de rivier. We gaan de D145 op naar St.Bonnet sur Gironde en we blijven hier want het is prachtig weer. We staan bij een mooi recreatieplaats met een speeltuin voor de kids, tennisbaan en picknick-tafels en uiteraard een jeu de boules baan, volgens mij is het niet echt de bedoeling dat hier wordt overnacht (N45.2.391-W0.39.711), maar ja, niemand zegt wat.
Vannacht heeft het weer flink geregend en geonweerd. Maar 't voordeel is dat we wakker worden met het zonnetje. Op de fiets even naar de bakker en na het ontbijt op naar Blaye. Hier eerst boodschappen halen bij le Clerc. Toen via de 669e strak langs 't water gereden, koffie gedronken in Plaszac in het haventje, het is laag water dus de bootjes liggen in de "modder" Vervolgens de snelweg gepakt om richting oceaan te gaan. We laten Bordeaux voor wat het is, en rijden regelrecht naar Lacanau Ocean. Moeilijk om met de camper bij de kust te komen. Wij zijn op een plaats gaan staan waaruit je toch de zee kan zien en met de fiets naar de boulevard gereden. je mag hier nergens overnachten. Na een bezoek aan de plaatselijke pizzaria gaan we slapen bij de jachthaven in Lacanau ( N44.58.662-W1.05.463)
Vandaag gaan we naar Pointe de Grave. De mogelijkheid om met 't campertje strak aan de oceaan te staan is heel moeilijk. de omgeving waar we doorheen rijden bied ook erg weinig vertier, dus zullen we hier niet zo snel meer terug komen. In le Verdon sur Mer is het prima staan vlakbij de aankomsthaven van de ferry naar Royan. Wij blijven lekker van het zonnetje genieten, en overnachten op de camperplaats ( N45.32.760-W1.03.286) De ferry naar Royan gaat om de 2 uur, en kost voor een camper rond de 40 euro incl.2 personen.
Vandaag het laatste stuk naar huis gereden, veel regen onderweg , maar ja we hebben over het algemeen prachtig weer gehad, en weer een leuke trip gemaakt, op naar de volgende.